Kolejka wąskotorowa – stacje kolejki

Wirtualny spacer po stacjach wąskotorówkiStacje kolejki wąskotorowej Bytom – Miasteczko Śląskie.

Na ponad dwudziestokilometrowej trasie znajduje się dziewięć stacji. Kolejka zaczyna swój bieg w centrum miasta, a kończy wśród lasów i łąk mijając po drodze wiele atrakcyjnych miejsc.

Poszczególne stacje to:
– Bytom Wąskotorowy – znajduje się obok dworca PKP w samym centrum miasta. Udając się na stację można zwiedzić Wzgórze św. Małgorzaty – miejsce pierwszego grodu bytomskiego założonego prawdopodobnie w XI wieku. Obecny kościół pochodzi z 1881 roku, obok niego znajduje się cmentarz, ołtarz polowy oraz dom zakonny Werbistów.
– Szombierki Elektrociepłownia – w pobliżu znajduje się jeden z napiękniejszych zabytków Bytomia. Zaprojektowanie fabryki materiałów wybuchowych koncern Schaffgotsch Bergwerksgesellschaft GmbH (należący do rodziny Schafgotschów) zlecił Georgowi i Emilowi Zillmannom. Ostatecznie monumentalną budowlę zaadaptowano na elektrociepłownię. Jej otwarcie nastąpiło 29 listopada 1920 roku. Obecnie nieczynna, choć do niedawna była miejscem wielu imprez kulturalnych.
– Karb Wąskotorowy – w pobliżu stacji znajdują się zabudowania lokomotywowni, nastawni, wieży cisnień; zobaczyć także można zabytkowe wagony i lokomotywy. Wirtualny spacer po parowozowni.
– Dąbrowa Miejska – urokliwa stacja otoczona z jednej strony lasem, a z drugiej polaną. W pobliżu znajduje się restauracja Pod Dębem. Pierwszą restaurację w tym miejscu założył w 1922 roku Martin Foltzik. Nieopodal przebiegała granica polsko-niemiecka utworzona po Plebiscycie i III Powstaniu Śląskim.
– Sucha Góra – stąd już tylko kawałek do Sportowej Doliny – całorocznego stoku narciaskiego. Nie można też zapomnieć o przepięknym Rezerwacie Segiet – ostoi buka.
– Kopalnia Srebra – 10 minut spaceru od stacji znajduje się zabytkowa kopalnia rud srebronośnych. Została udostępniona do zwiedzania w 1976 r., a od 2006 r. znajduje się na szlaku zabytków Techniki. Na głębokości 40m powstał szlak turystyczny o długości 1740m. Blisko 300 – metrowy odcinek trzeba pokonać łodzią. Jest to niezapomniane przeżycie, tym bardziej, że w 2012 r. trasa została udźwiękowiona i słychać autentyczne odgłosy robót strzałowych, jadących wózków, efekty zawału kopalnianego. W budynku kopalni znajduje się muzeum multimedialne, w którym można poznać techniki wydobycia i odwadniania tarnogórskich podziemi. Obok znajduje się Skansen Maszyn Parowych, w którym zgromadzono ponad 30 eksponatów.
– Stacja Tarnowskie Góry – Nazwa miasta pochodzi od nazwy wsi Tarnowice, słowo „gory” oznaczało kopalnie. Legenda głosi, że pierwszą bryłę kruszcu srebronośnego znalazł chłop o nazwisku Rybka około 1490 r. Od tego czasu w Tarnowskich Górach zaczęły powstawać pierwsze osady górnicze. W połowie XVI w. był tu największy ośrodek górnictwa kruszcowego na Górnym Śląsku. W latach 80 – tych XVIII w. wybudowano kopalnię i hutę „Fryderyk”, w której w 1788 r. uruchomiono pierwszą na kontynencie europejskim maszynę parową.
– Stacja Miasteczko Śląskie Zalew – Zalew Chechło to jedno z najpopularniejszych miejsc wypoczynku mieszkańców pobliskich miast. Jeszcze pod koniec lat 60 – tych ubiegłego wieku w tym miejscu wydobywano piasek, a w 1973 r. powstało bezodpływowe jezioro. Poziom wody jest uzupełniany przez cztery podziemne źródła. Chechło otaczają piaszczyste plaże, stąd ogromne zainteresowanie mieszkańców. W okolicy jeziora znajdują się liczne ośrodki wypoczynkowe, trasy spacerowe, wypożyczalnie sprzętu. Latem stacjonuje tu Tarnogórskie WOPR.
– Stacja Miasteczko Śląskie – Kilka minut spaceru i jesteśmy w centrum Miasteczka. Jednym z zabytków jest drewniany kościół z 1666 r. położony na szlaku architektury drewnianej województwa śląskiego.

 

Kliknij TUTAJ  lub na miniaturkę, aby zobaczyć pełną wersję panoramy.

 

 

WRÓĆ DO GALERII

strzałka do góry